Konu Ramazan Tarhan tarafýndan (25.04.11 Saat 17:04 ) deðiþtirilmiþtir.
Ramazan TARHAN/Astronom/HARÝTA MÜHENDÝSÝHayatý Kolaylaþtýrýr
www.tarhanharita.net
Konu Ramazan Tarhan tarafýndan (25.04.11 Saat 17:18 ) deðiþtirilmiþtir.
Ramazan TARHAN/Astronom/HARÝTA MÜHENDÝSÝHayatý Kolaylaþtýrýr
www.tarhanharita.net
Yazar : Ramazan TARHAN
Kapak Tasarým : Kenan DAÐLAR
Tashih : Mehmet ESKÝN
Grafik Tasarým:Burak ALTUNBAÞ
Baský : Odaklý Yayýncýlýk Tanýtým Tic. Ltd. Þti. Tel:0216 527 32 62
www.odakliyayincilik.com
Basým Yýlý:2011
Basým Yeri:Ýstanbul
Kitap Temini : Piri Reis Harita ve CBS Çalýþanlarý Yardýmlaþma Derneði
Adres: Zeyrek Mahallesi Sýrýmcýlar Sk. No:15/3 Fatih / ÝSTANBUL
Ýrtibat Ýçin Tel : 0507 971 67 50 www.pirireisharita.org
istek için: tarhan@ugurharita.com
Konu Ramazan Tarhan tarafýndan (25.04.11 Saat 17:19 ) deðiþtirilmiþtir.
Ramazan TARHAN/Astronom/HARÝTA MÜHENDÝSÝHayatý Kolaylaþtýrýr
www.tarhanharita.net
Ý Ç Ý N D E K Ý L E R
1.RAYLI TAÞIMA SÝSTEMLERÝNE GENEL BÝR BAKIÞ 12
1.1.Taným 13
1.2.Raylý Sistemlerin Genel Özellikleri 13
1.3.Raylý Sistemlerde Üstyapý 14
1.3.1.Demiryolu Raylarý 14
1.3.2.Demiryolu Traversleri 15
1.3.3. Balast 16
1.4.Raylý Sistemlerde Belirlenen Ölçüm Standartlarý 17
1.4.1.Güzergah Standartlarý 17
1.4.2.Kurp ve Dever Standartlarý 17
1.4.3.Ekartman Standartlarý 18
1.5. Raylý Sistemlerde Belirlenen Geometrik Standartlar 19
1.5.1.Tramvay Hatlarý Ýçin Tercih Edilen Geometrik Kriterler 19
1.5.2.Hafif Metro Hatlarý Ýçin Tercih Edilen Geometrik Kriterler 21
2.ÝÞLETME HALÝNDEKÝ DEMÝRYOLU HATLARINDA YAPILAN HAT
BAKIM HARÝTA ÇALIÞMALARI 23
2.1.Balastlý Demiryollarýnda Yapýlan Harita Çalýþmalarý 24
2.1.1.Balastlý Yollarda Harita Çalýþmalarý Ýçin Kullanýlan Bazý Tanýmlar 26
2.1.1.1.Nivelman Taþý 26
2.1.1.2.Kilometre Çivisi 27
2.1.1.3.Nivelman Rayý 28
2.1.1.4.Ölçüm Pilyeleri 28
2.1.1.5.Kontraylar 29
2.1.2.Balastlý Demiryollarýnda Yapýlan Kot Ölçümleri 30
2.1.2.1.Standart Kot Farký Metodu Ýle Yapýlan Kot Ölçümleri 31
2.1.2.2. Boy Kesit Metodu Ýle Yapýlan Serbest Kot Ölçümleri 34
2.1.2.3. Kot Ölçümlerinde Kullanýlan Nivolarýn Kýyaslandýrýlmasý 35
2.1.2.4. Demiryolu Hatlarýndaki Yollarýn Kodlandýrýlmasý 37
2.1.3.Balastlý Yollarda Yapýlan Koordinat Ölçümleri 38
2.1.3.1.Balastlý Yollarda Kullanýlan Ray Tipleri ve Ölçüm Þekilleri 39
2.1.3.2.Dresaj Oluþan Bölgelerdeki Koordinat Ölçümlerinin Deðerlendirilmesi 41
2.1.3.2.1.Koordinat Ölçümlerine Göre Fleþ Diyagramýnýn Deðerlendirilmesi 41
2.1.3.2.2.Fleþ Ýpi Kullanýlarak Elde Edilen Verilerin Deðerlendirilmesi 43
2.1.3.2.3.Fleþ Eðrileri Kullanýlarak Ray Bükme 46
2.1.3.3.Ray Tiplerine Uygun Olarak Üretilmiþ Yardýmcý Ölçüm Aletleri 48
2.1.3.3.1.Gabari ve Dever Ölçüm Aleti Ýle Yapýlan Ölçümler 49
2.1.3.3.2..Ray Prizmasý Tutucularý Ýle Yapýlan Ölçümler 52
2.1.4.Balastlý Yollarda Yapýlan Buraj Çalýþmalarý 53
2.1.4.1.Manuel Buraj Çalýþmalarýnda Yapýlan Kot Düzeltmeleri 54
2.1.4.2.Buraj Makinesi Kullanýlarak Yapýlan Kot Düzeltmeleri 58
2.1.4.2.1.Buraj Makinesinin Düzlemsel Kot Ayarlarýnýn Yapýlmasý 60
2.1.4.2.2.Ray Nivosunu Kullanarak Yapýlan Kot Düzeltmeleri 61
2.1.4.2.3.Sabit Noktalar Kullanýlarak Yapýlan Kot Düzeltmeleri 65
2.1.4.2.4.Gizli Boþluk Ölçüm Cihazý Kullanýlarak Yapýlan Kot Düzeltmeleri 67
2.1.4.2.5.Balast Takviyesi Ýþlemlerinde Yapýlan Kot Düzeltmeleri 69
2.1.4.2.6.Ray Taþlamasý Öncesi Yapýlan Kot Düzeltmeleri 71
Konu Ramazan Tarhan tarafýndan (25.04.11 Saat 17:24 ) deðiþtirilmiþtir.
Ramazan TARHAN/Astronom/HARÝTA MÜHENDÝSÝHayatý Kolaylaþtýrýr
www.tarhanharita.net
2.2.Balastsýz Demiryollarýnda Yapýlan Harita Çalýþmalarý 72
2.2.1.Tramvay Hatlarýnda Yapýlan Harita Çalýþmalarý 73
2.2.2.1.Tramvay Hatlarýnýn Genel Yapýsý ve Ölçüm Þekilleri 75
2.2.2.2.Þenaj Noktalardan Terazi ile Kot Taþýma 80
2.2.2.3.Nivo Ýle Adým Adým Yerinde Kot Verme 85
2.2.2.Derin Metro Hatlarýnda Yapýlan Harita Çalýþmalarý 86
2.3.Raylý Sistemlerde Deformasyon Ölçümleri 89
2.3.1.Deformasyonlarýn Tespiti 89
2.3.1.1.Deformasyonlarýn Araç Makinistleri Tarafýndan Rapor Edilmesi 89
2.3.1.2.Deformasyonlarýn Yol Nöbetçisi Tarafýndan Rapor Edilmesi 90
2.3.1.3.Deformasyonlarýn Haftalýk Teknik Kontroller Neticesinde Belirlenmesi 90
2.3.1.4.Deformasyonlarýn Makine Marifeti Ýle Tespit Edilmesi 90
2.3.2.Deformasyon Ölçüm Noktalarý(Poligonlar) 93
2.3.2.1.Hafif Metro,LRTS (Light Rail Train System) Hattýndaki Poligonlar 94
2.3.2.2.Metro Hattýndaki Poligonlar 95
2.3.2.3.Tramvay Hatlarýndaki Poligonlar 97
2.4.Deformasyon Ölçümlerinin Analizi 100
2.4.1.Proje Deðerlerinden Sapma 100
2.4.2.Dever Deformasyonlarý 101
2.4.3.Ekartman Deformasyonlarý 101
2.4.4.Yatay/Yanal Deformasyonlar 102
2.4.4.1.Ray aþýnmalarýndan Kaynaklanan Yatay Deformasyonlar 102
2.4.4.2.Zemin Yapýsýndan Kaynaklanan Yatay Deformasyonlar 103
2.4.5.Düþey Deformasyonlar 105
2.4.5.1.Ray Aþýnmalarýndan Kaynaklanan Düþey Deformasyonlar 105
2.4.5.2.Zemin Yapýsýndan Kaynaklanan Düþey Deformasyonlar 107
2.4.6.Deformasyonlarýn Giderilmesi için Yapýlan Çalýþmalar 109
2.4.7.Deformasyon Ölçmelerinde Kullanýlan Teçhizatlar 111
2.4.7.1.Reflektör Tutucularý 111
2.4.7.2. Mini Jalonlar 114
2.4.7.3.Uydu Destekli (GPS) Ray Geometrisi Ölçüm Cihazý 116
2.4.7.4. Ray-Tekerlek Profil Ölçüm Cihazý 117
2.4.8.Deformasyon Bilançolarý 118
2.5.Demiryolu Makaslarýnýn Zemine Tatbiki 120
2.5.1.Demiryolu Makaslarýnýn Tanýmý 121
2.5.2.Demiryollarýnda Kullanýlan Makas Çeþitleri 122
2.5.2.1.Basit makaslar 122
2.5.2.2.Birleþik, Çift Makaslar (Muzaaf 123
2.5.2.3.Simetrik Makaslar 124
2.5.2.4.Çapraz Makaslar 126
2.5.2.5.Ýngiliz Makaslarý 127
2.5.2.6.Kruazmanlý Basit Çapraz Makas 129
2.5.2.7.Ýç Ýçe Makaslar (Hüzme Makas) 129
2.5.3.Makaslarýn projelerde kullanýlan sembolleri 131
2.5.4.Demiryollarýnda Kullanýlan Makaslarýn Uygulama Konumlarý 132
2.5.4.1.Yollarýn Paralellik Konumu 133
2.5.4.1.1.Yakýn Paralellik Durumu 133
2.5.4.1.2.Uzak Paralellik Durumu 134
2.5.4.2.Yatay ve Düþey Geometri Konumu 136
2.5.4.2.1.Eðim Konumu 136
2.5.4.2.2.Kot Farký Konumu 136
2.5.4.2.3.Viyadük ve Köprü Üstleri Konumu 137
2.5.4.2.4.Makaslarýn Ýstasyonlara Yakýn Olma Konumu 137
2.5.4.2.5.Hemzemin Kavþak Geçiþleri Konumu 138
2.5.5.Makaslarýn Zemine Tatbik Aþamalarý 138
2.5.5.1.Makas Konulacak Yerin Ölçümü 138
2.5.5.1.1.Harita Ölçümleri 138
2.5.5.1.2.Sismik Ölçümler(Jeo Radar) 139
2.5.5.2.Makas Yerinin Projelendirilmesi 140
2.5.5.3.Ray Kesme Noktalarýnýn Aplikasyonu 141
2.5.5.4.Makasýn Taþýnmasý ve Projeye Uygun Yerleþtirilmesi 143
2.5.5.5.Makas Konum Kontrolleri ve Ýþin Tamamlanmasý 145
2.5.5.5.1.Makine ile Makas Burajý ve Dresajýnýn Yapýlmasý 145
2.5.5.5.2.Elle Burajý ile Makasýn Burajý ve Dresajýn Yapýlmasý 146
2.5.6.Makas Ölçüleri 147
2.6.Raylý Taþýma Sistemlerinde Að Haritalarýnýn Oluþturulmasý 148
2.6.1.Að Haritalarýnýn Tanýmý 148
2.6.2.Að Haritalarýnýn Tarihçesi 149
2.6.3.Að Haritalarý Oluþturulurken Dikkat Edilen Hususlar 152
2.6.3.1.Þehrin Topografik Yapýsýnýn Að Haritalarýna Yansýtýlmasý 153
2.6.3.2.Belirgin Sembollerin Kullanýlmasý 154
2.6.3.3.Renklerin Kullanýmý 155
2.6.4.Að Haritalarýnýn Önemi 156
2.6.4.1.Ýþletmeci Kurumlar Açýsýndan Að Haritalarýnýn Önemi 156
2.6.4.2.Yolcu Kitleleri Açýsýndan Að Haritalarýnýn Önemi 159
3.RAYLI SÝSTEMLER HAT YAPIM VE BAKIM KRÝTERLERÝ 160
3.1.Tramvay ve Hafif Metro Ýmalat ve Bakým Kriterleri 160
3.1.1.Ray ve Makas Kriterleri 160
3.1.2.Bakým Kriterleri 162
3.1.2.1.Tramvay ve Hafif Metro Bakým Tolerans Deðerleri 163
3.1.2.2.Hat Bakým ve Yapým Tolerans Deðerleri 166
3.1.3.Dinamik Gabari Kriterleri 167
3.1.3.1.Yapý Gabarisi (TCRP Report 57) 167
3.1.3.2.Dreyman 169
3.1.3.3.Düþey Kurplar 169
3.1.3.4.Birleþtirme Eðrileri 170
3.1.3.5.Makas 170
3.1.3.6.Travers 170
3.1.3.7.Hat 171
3.2.Railway Group Standart Kriterleri 171
3.2.1.Yol Ýmalatlarý 171
3.2.2.Dever Tasarýmý Sýnýr Deðerleri 172
3.2.3.Demiryolu Sisteminin Performans Özellikleri 173
3.2.4.Ray Uzunluklarý ve Genleþme Boþluklarý 174
3.2.5.Ray Açýklýðý Bakým Limitleri 175
3.2.6.Yol Kategorileri 177
3.2.7.Hýz Katsayýsý Deðerleri 178
4.RAYLI SÝSTEMLERE UYGUN HARÝTA ÝÞLERÝ ÖRNEK TEKNÝK
ÞARNAMELERÝ 179
4.1.Raylý Sistemler Kriterlerine Uygun Koordinat Ölçümleri Yapabilen Ölçüm
Cihazý (Totalstation) Teknik Özellikler 179
4.2.Raylý Sistemler Kriterlerine Uygun Kot Ölçümleri Yapabilen Sayýsal Nivo
Ölçüm Cihazý (Levels) Teknik Özellikleri 180
4.3.GPS (Uydu Destekli Ölçüm Cihazý) Teknik Özellikleri 180
4.4.Hat Güzergahýna Poligon Tesisi Teknik Þartnamesi 182
4.5.Raylý Sistemler Proje ve Bakým Çalýþmalarýna Uygun Yazýlým Programlarý
Teknik Þartnamesi 184
5.TABLOLAR VE TEORÝK FORMÜLLER. 185
5.1.Ray Genleþme ve Büzülme Isý Deðerleri Tablosu 185
5.2.Ývme ve Merkezkaç Kuvveti 187
5.3.Yatay Kurp Parabolleri 187
5.4.Güzergah Teorik Dever Formülü 187
5.4.1.Demiryolu Teorik Dever Formülü 187
5.4.2.Yatay Kurp Normal Dever Formülü 188
5.4.3.Dever Rampasý 188
5.4.4.Dever Rampasý Uzatma 189
5.5.Geçiþ Eðrileri 189
5.5.1.Geçiþ Eðrisi Hesaplama 189
5.6.Makaslarda Limit (Serbest Geçiþ Mesafesi) Formülleri 190
6.KAYNAKLAR 191
Konu Ramazan Tarhan tarafýndan (25.04.11 Saat 17:26 ) deðiþtirilmiþtir.
Ramazan TARHAN/Astronom/HARÝTA MÜHENDÝSÝHayatý Kolaylaþtýrýr
www.tarhanharita.net
Konu Ramazan Tarhan tarafýndan (25.04.11 Saat 17:29 ) deðiþtirilmiþtir.
Ramazan TARHAN/Astronom/HARÝTA MÜHENDÝSÝHayatý Kolaylaþtýrýr
www.tarhanharita.net
Ramazan TARHAN/Astronom/HARÝTA MÜHENDÝSÝHayatý Kolaylaþtýrýr
www.tarhanharita.net
Ramazan TARHAN/Astronom/HARÝTA MÜHENDÝSÝHayatý Kolaylaþtýrýr
www.tarhanharita.net
Geceye iþtirak eden tüm arkadaþlarýmýa teþekkür ediyorum..
Ramazan TARHAN/Astronom/HARÝTA MÜHENDÝSÝHayatý Kolaylaþtýrýr
www.tarhanharita.net
böyle bir çalýþma için tebrik eder çalýþmalarýnýn devamýný dilerim.selamlar
SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM
Ramazan geldim geceye ama kapýda otoparkçýyla birbirimize girdik, adam park için benden 10 TL istedi bende ne parasý kardeþim, toplantýya geldim dedim, oda bana küfür edince, bende indim aþaðýya girdik birbirimize, bu tür buluþma ve toplantýlar için otoparklara talimat verilmeli, gelen misafirden oto park parasý alýnmasý biraz ayýp oluyor.
Bu arada kitap hayýrlý olsun, bana bir tane yollarsan sevinirim.
T.C VATANDAÞI, NE MUTLU TÜRKÜM DÝYENE