Gaziantep Üniversitesi Nizip Meslek Yüksekokulu’nda Gaziantep Milli Prodüktive Merkezi Uzmaný Halil Arslan tarafýndan “Öðrenen Organizasyon” konulu konferans düzenlendi. Nizip Meslek Yüksekokulu Müdürü Yrd. Doç. Dr. Yaþar Büyükoðlu tarafýndan yapýlan açýlýþ konuþmasýnda verimliliðin bireyler, kurumlar ve toplumlar için öneminin altý çizilerek, öðrencilerimizin bu konferans sonucu edineceði bilgileri gündelik hayata uygulamalarýnýn önemi anlatýldý. Milli Prodüktivite Merkezi (MPM) Uzmaný Halil Arslan yaptýðý açýklamada belirsizliklerin hakim olduðu iþ dünyasýnda organizasyonlarýn rekabet edebilmesinin temel anahtarýnýn bilgi olduðunu söyledi. Arslan, \'öðrenen organizasyon\' kavramýnýn organizasyon çalýþanlarýnýn bilgi üretmelerini, ürettikleri bilgiyi paylaþmalarýný ve bu bilgiyi örgütsel hafýzaya aktararak organizasyonun bilgisi haline getirmelerini esas almakta olduðunu belirtti. Günümüzde organizasyonlarýn ortalama yaþam sürelerinin deðiþime ayak uydurabilmelerine ve öðrenme yeteneklerine baðlý olduðunu kaydeden Arslan, \"Öðrenen organizasyon kavramý, bir iþletmenin sürekli olarak yaþadýðý olaylardan sonuç çýkarmasý, bunu deðiþen çevre koþullarýna uymakta kullanmasý, personelini geliþtirici bir sistem oluþturmasý ve böylece deðiþen, geliþen, kendini yenileyen dinamik bir organizasyon olmasýný ifade etmektedir. Öðrenen organizasyon bilgiyi oluþturan ya da edinen, bu bilgiyi aktaran ve yeni bilgi ve kavrayýþlarý yansýtmak için davranýþlarýný deðiþtiren örgüttür. Dolayýsýyla öðrenen organizasyonlar iþletmedeki bilgi paylaþým sürecinden etkilenir. Ýþletmelerin varlýðýný sürdürmesi, çalýþanlarýn bilgiyi ürettiði, sentezlediði ve tüm iþletmeye transfer ettikleri bir ortamda mümkündür. Oluþturulan ya da elde edilen bilginin iþletme içi paylaþýmýnýn nasýl saðlandýðý önemlidir\" dedi. Paylaþýlan bilginin bir iþletmeyi baþarýya ulaþtýracak örgütsel gücü oluþturduðunu ifade eden Arslan, þunlarý söyledi: \"Ýþletmelerde örtük bilgilerin bireylerden örgütsel hafýzaya transfer edildiði, bu bilgilerin diðer bireylere ulaþtýrýldýðý, paylaþýlan bilginin geri dönüþünün geliþtirildiði bir örgüt ortamýnýn oluþturulmasý önemlidir. Bilgi paylaþýmýnýn desteklenmesi için bilgi paylaþýmýný teþvik eden bir yapýnýn kurulmasý, organizasyon içi adaletin saðlanmasý, savunmacý rutinlerin engellenmesi ve bilgi paylaþýmýnýn ve kullanýmýnýn ödüllendirilmesi gerekir. Organizasyon içi açýk iletiþim ve bilginin iletilmesinde saydamlýk önemlidir. Deðerlendirmelerin ve ödül sistemlerinin bilgi paylaþýmýný ve kullanýmýný desteklemesi gerekir. Ýþletmede ödüllendirilen davranýþ, bireyin çalýþma arkadaþlarý arasýnda sivrilmenin bir aracý olarak bilginin tek sahibi olduðunu göstermesi deðil, daha ayrýntýlý bilgiye ulaþmak ve tüm iþletmede performansý yükseltmek amacýyla çalýþanlarla paylaþmasýdýr. Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçiþle birlikte bilginin iþletmelerin ve toplumlarýn baþarýsýnda ve geliþmesinde temel rol oynamaya baþladýðýný belirten Arslan, \"Sanayi ekonomisinde yatýrýmlarýn önemli kýsmý makine, teçhizat, fabrika gibi maddi varlýklara ayrýlýrken, günümüzde yatýrýmlarýn önemli bir kýsmý bilginin artýrýlmasýna yönelik olarak gerçekleþmektedir. Belirsizliklerin hakim olduðu iþ dünyasýnda organizasyonlarýn rekabet edebilmesinin temel anahtarý bilgidir. Pazar unsurlarýnýn sürekli deðiþtiði, yeni teknolojilerin çok kýsa aralýklarla ortaya çýktýðý, ürünlerin çok kýsa sürelerde demode hale geldiði, rakiplerin hýzla çoðaldýðý, sanayi kollarý arasýndaki farklarýn belirsizleþtiði bir ortamda bir iþletmenin baþarýlý olabilmesi mevcut bilgilere ulaþýp bu bilgiler doðrultusunda kendi faaliyetlerini yönlendirmesi yanýnda, yeni bilgiyi bulup tüm organizasyona yaymasý, kýsa sürede bunu uygulayýp yeni ürünler geliþtirmesi ile mümkündür. Bu nedenle organizasyonlar bilgi meydana getiren veya üreten birimler olarak görülmelidir. Bilgi ve teknoloji günümüzün anahtar kelimeleri olarak karþýmýza çýkmaktadýr. Bilgi, sermaye kadar önemli olan yeni üretim faktörüdür. Teknoloji ise bilginin vazgeçilmez bir parçasýdýr. Yaþadýðýmýz çað bu nedenlerle bilgi çaðý, toplumumuz bilgi toplumu, insan ise bilgi iþçisi olarak nitelendirilmektedir. Ekonomik faaliyetin temeli olan deðer meydana getirme ve deðiþim, fiziki anlamda üretim ve ürünün fiziksel olarak el deðiþtirmesi faaliyetleri yanýnda; teknolojilerin kullanarak ve yenilikler yaparak, deðer olarak bilgi meydana getirmek, bilgiyi kullanarak fiziksel akýmlarý (hammadde-imalat-satýþ) yönlendirmek ön plana geçmiþtir\" diye konuþtu. Ýþletmelerin globalleþme, temel yetenek, dýþ kaynaklardan yararlanma gibi uygulamalarla fiziki akýmlardan uzaklaþarak, bunlarý baþka iþletmelere yaptýrmaya, kendileri de daha çok bilgi meydana getirme ve bilgiyi kullanarak fiziksel akýmlarý yönlendirmeye baþladýklarýný ifade eden Arslan, sözlerini þöyle tamamladý: \"Yeni ekonomide ya da bilgi ekonomisinde bilgi, iþletmeler açýsýndan en fazla katma deðeri olan çýktý olmuþtur. Bilgiyi yönetmek, iþletmelerin en önemli ekonomik görevi haline gelmiþtir. Bilginin yönetilmesi için hem bireysel hem de toplu öðrenme ve paylaþým gerekir. Paylaþýmýn saðlanmasý çalýþanlarýn istekli katýlýmlarýnýn saðlanmasý ile mümkündür. Günümüzde yaþanan temel sorun, bilgilerin iþletme içinde yayýlýp, örgütsel hafýzaya aktarýlmasýdýr. Aksi takdirde kurumsallaþamayan bilgi, iþletmeyi bireye baðlý kýlar ve bireyin iþletmeden ayrýlmasý durumunda bireyin sahip olduklarý deðerli bilgiler iþletmeden ayrýlýr. Bu nedenle entelektüel sermayenin yönetilmesi de bilgi yönetimi kadar önemlidir.\" diyerek sözlerini tamamladý.
Kaynak NrtMedya