1953 Yýlýnda Demokrat Parti Döneminde temeli atýlan ve 1956 yýlý baþlarýnda görkemli bir þekilde hizmete açýlan Fýrat nehri üzerindeki tarihi Birecik köprüsü bakýma alýnacaðý günleri bekliyor.Dönemin Cumhurbaþkaný Celal Bayar,Baþvekil Adnan Menderes ve hemen hemen tüm hükümet kabinesinin hazýr bulunduðu açýlýþ töreninde 3 deve kesilmiþti.
![]()
720 metre uzunluðunda ve 10 metre geniþliðindeki bu köprü bir zamanlar Ortadoðu ve Avrupa’nýn en uzun köprüsü özelliðine sahipti.Tarihi ipek yolunun en önemli geçiþ noktasýna tesis edilen bu eser birçok filme ve belgesele de konu oldu.Ýnþaa edildiði dönemin teknik olanaklarý göz önünde bulundurulduðunda bu köprünün bakýma alýnma zamanýnýn geçtiði ve bir an önce bakýma alýnmasý gerektiði yönünde belirtiler bulunmaktadýr.
![]()
Uzun bir süredir son 5 yýlýn gündemini iþgal eden bu bakým meselesi yeni TEM otoyolu Birecik köprüsünün açýlýþý ile bir kez daha gündeme geldi.Zira çok iþlek olan bu yolun kapatýlmasý trafiðin alt üst olmasý manasýna geliyordu.Zaten dar bir geçiþi olan köprünün tek þeritten trafiðe kapatýlmasý da yapýlacak bakýmýn yetersiz ve verimsiz olmasý anlamýný taþýyordu.Bu yüzden köprü tamamen trafiðe kapatýlmalý ve geçiþler ücretsiz bir þekilde TEM Birecik köprüsü üzerinden verilmelidir.Çünkü bu yol devlet yoludur.Devletin kapattýðý yol bir baþka geçiþte olsa bile burasý da vatandaþa ücretsiz tahsis edilmelidir.TEM Nizip-Halfeti/Birecik veya Birecik/Halfeti-Nizip giþelerinden ücret kaldýrýlmalý ve bakýma alýnacak eski Birecik köprüsü tamamen trafiðe kapatýlmalýdýr.Nehir ayaklarýnýn 10-15 cm civarý çöktügü ve deformasyona uðradýðý gözle bile görülen eski köprünün üzerindeki geçiþlerde bile çok rahatsýz edici kot farklýlýklarý göze çarpmaktadýr.Bakým çalýþmalarýna ilave olarak 10 metre geniþliðindeki köprü 15 metreye çýkartýlmalý ve geniþ bir yaya yolu vatandaþa sunulmalýdýr.Çünkü Birecik artýk Karþýyaka’sýyla tam bir turizm merkezi konumuna gelmiþtir.Gece köprünün aydýnlatýlmasý saðlanmalý ve estetik bir görünüm kazandýrýlmalýdýr.TEM oto yolunun hizmete girmesiyle artýk aðýr tonajlý tanker ve yük kamyonlarýnýn bu köprüden geçiþlerine de sýnýr konulmalýdýr.Her yýl köprü üzerinden meydana gelen birçok kazada bu aðýr tonajlý taþýtlarýn izi vardýr.Tüm bölge halký olarak bu bakým çalýþmalarýnýn bir an önce yapýlmasýný ve köprünün modern bir yapýya dönüþtürülmesini bekliyoruz.
![]()
Birecik Belediyesi tarafýndan gerçekleþtirilen ve halen devam eden sahil ve çevre düzenleme çalýþmalarý þu anda Birecik köprüsü civarýnda yoðunlaþmýþ durumdadýr.Kýyý þeridi boyunca yapýlmakta olan bu çalýþmalar tamamlandýðýnda Biresik köprüsü daha da büyük bir anlam kazanacak ve çevreye estetik bir bakýþ getirecektir..
![]()