Hz. Muhammed'in sevdiði yemekler
http://www.haber7.com/haber.php?haber_id=285496
Ýslam Peygamberi Hazreti Muhammed (S.A.V) en çok hangi yemekleri severdi, en hoþlandýðý meþrubatlar nelerdi?
![]()
Saðlýk, dünya hayatýnda Allah'ýn, Rahman sýfatýnýn tecellisi olarak herkese verdiði en büyük nimetlerden biridir. Þüphesiz saðlýk iman ile birlikte olduðunda ne denli önemli bir nimet olduðu daha iyi bilinmekte ve Allah'a daha fazla þükretmeye vesile olmaktadýr. "Zenginlik hoþtur, takva ile olursa zarar vermez. Saðlýk, takva ile olursa, zenginlikten üstündür. Saðlýklý olmak, cennet nimetlerindendir." (Önder Çaðýran, Týbbi Nebevi)
-"Çok sýcak yemeði sevmezdi." (1)
-"En çok hoþlandýðý yiyecek etti." (2)
-"Kabaðý çok severdi." (3)
-"Avlanan kuþ etlerini yerdi." (4)
-"Hurmalardan Acve hurmasýný severdi." (5)
-Hz. Aiþe (ra) Peygamberimiz (sav)'in sevdiði yiyeceklerle ilgili þunlarý söylemiþtir:
"Tatlý ve balý severlerdi." (6)
-"Hazreti Peygamber (sav)‘in katýk olarak yediði yemeklerin bir kýsmý þöyle sýralanabilir:
Koyunun ön kolu ve sýrt eti, pirzola, kebap, tavuk, toy kuþu, et çorbasý, tirit, kabak, zeytinyaðý, çökelek, kavun, helva, bal, hurma, pazý, anber balýðý…" (7)
-Hz. Aiþe (ra) ek olarak þunlarý bildirmiþtir: "Kavun, karpuzu yaþ hurma ile yerlerdi." (8)
- Hz. Cabir (ra)'den:
"Taze hurma ve kavun çok yerlerdi ve 'bunlar güzel meyvedir' derlerdi." (9)
- "Hiçbir zaman bir yemeði yermemiþtir. Hoþuna giderse yer gitmezse yemezdi. Hoþlanmadýðýnda da bir baþkasýna kötülemezdi." (10)
- Peygamber Efendimiz (sav)’in sevdiði bazý yiyecekler için söylediði sözlerden bir kýsmý ise þöyledir:
"Etin en güzel yeri sýrt etidir." (11)
-"Sirke ne güzel katýktýr" (12)
-"Mantar kudret helvasýdýr."(13)
-"Sinameki ve sennut (tereyaðý + bal + kimyon karýþýmý) yemeye devam ediniz. Çünkü bu iki þeyde samdan (ölümden) baþka her hastalýktan þüphesiz þifa vardýr." (14)
-"Zeytinyaðýný yiyiniz ve kullanýnýz. Çünkü bu yað mübarektir." (15)
Peygamber Efendimiz (sav)’in sevdiði içecekler
- Hz. Aiþe (ra) bildiriyor:
"Þerbetlerin içinde tatlý ve soðuk olanýný severlerdi. (16)
- Peygamber Efendimiz (sav) bal þerbeti, hurma ve kuru üzüm þýrasý gibi içecekleri severlerdi. (17)
- Peygamber Efendimiz (sav)’in en çok sevdiði içecek, soðuk tatlý þerbetlerdi." (18)
- Þerbetlerin içinde en çok bal þerbetini severdi. (19)
- Ýçilecek þeylerde en çok sütü severlerdi. (20)
Peygamberimiz (sav) süt için þöyle buyurmuþlardýr:
"Allah bir kimseye yemek yedirdiði zaman o kimse, 'Allah'ým Bize bu yemeði bereketli kýl ve bize bundan hayýrlý rýzýk ver' diye dua etsin. Allah bir kimseye bir miktar süt içirdiði zaman da o kimse, 'Allah'ým bize bu sütü bereketli kýl ve bize daha çok süt ver' diye dua etsin. Çünkü yiyeceðin ve içeceðin yerini tutan sütten baþka bir þeyi bilmiyorum." (21)
Peygamberimiz (sav)’in su için söyledikleri
Peygamberimiz (sav) özellikle yolculuklar sýrasýnda ashabýna su daðýttýrýrdý. Örneðin bir yolculuðu sýrasýnda, bir yerde durmuþ ve yanýndakilerden su istemiþtir. Elini ve yüzünü yýkadýktan sonra, sudan içmiþ ve yanýndaki sahabelerine de "Siz de yüzünüze, boynunuza bir miktarýný dökün" (22) demiþtir.
Resulullah (sav) su içtikten sonra þöyle dua etmiþtir:
"Rahmetiyle suyu tatlý olarak yaratan, acý ve tuzlu yaratmayan Allah'a hamd olsun." (23)
Resulullah (sav) bir baþka sözünde ise su için þöyle buyurmuþtur:
"Allah suyu temizleyici olarak yarattý. Tadýný veya rengini veya kokusunu deðiþtiren maddeler dýþýnda hiçbir nesne onu pislemez." (24)
Tedavi olmak ve ilaç kullanmak
Peygamberimiz (sav) de, hastalýklarýn þifasýyla birlikte yaratýldýðýný anlatmýþ ve þifa için gerekli sebepleri yerine getirmeyi tavsiye etmiþtir. Bunlar arasýnda doktora baþvurma ve ilgili ilacý kullanma da bulunmaktadýr. Peygamber Efendimiz (sav)'in konuyla ilgili hadisleri þu þekildedir:
"Hak Te'âlâ þifâsýný yaratmadýðý hiçbir türlü dert yaratmamýþtýr. Her kim o þifâyý bilirse ilâç edip kurtulur, her kim bilemezse o dertle kalýr. Fakat ölümün dermaný yoktur." (Önder Çaðýran, Týbbi Nebevi)
Saðlýðýn baþlýca þartý:
TEMÝZLÝK
YÜCE Allah Kur’an'da Hz. Ýbrahim'e oðlu Hz. Ýsmail ile birlikte, ibadet edecek Müslümanlar için Kabe'yi temizlemesini emretmiþ ve temizlik konusunun önemini bildirmiþtir:
…Ýbrahim ve Ýsmail'e de, "Evimi, tavaf edenler, itikafa çekilenler ve rüku ve secde edenler için temizleyin" diye ahid verdik. (Bakara Suresi, 125)
Temizliðe bu denli dikkat çekilmesinin bir diðer nedeni de insan saðlýðýný korumada önemli bir etken olmasýdýr. Hastalýklara neden olan mikroplar, kirli ortamlarda rahatlýkla çoðalýp insan saðlýðýný tehdit edebilmektedir. Sevgili Peygamberimiz (sav) de "Temizlik, imandandýr." buyurarak bu konunun önemini vurgulamýþtýr. (Ebu Davud, Et'ime 12, (3761); Tirmizi, Et'ime 39, (1847)
Kaynaklar:1) Beyhaki, Huccetü'l Ýslam Ýmam Gazali, Ýhya'u Ulum'id-din, 2. cilt, Çeviri: Dr. Sýtký Gülle, Huzur Yayýnevi, Ýstanbul 1998, s. 802
2) Ebbuþeyh, Huccetü'l Ýslam Ýmam Gazali, Ýhya'u Ulum'id-din, 2. cilt, Çeviri: Dr. Sýtký Gülle, Huzur Yayýnevi, Ýstanbul 1998, s. 803
3) G.Ahmed Ziyaüddin, Ramuz El Hadis, 2. cilt, Gonca Yayýnevi, Ýstanbul, 1997, 552/7
4) Huccetü'l Ýslam Ýmam Gazali, Ýhya'u Ulum'id-din, 2. cilt, Çeviri: Dr. Sýtký Gülle, Huzur Yayýnevi, Ýstanbul 1998, s. 803
5) Ebuþþeyh, Huccetü'l Ýslam Ýmam Gazali, Ýhya'u Ulum'id-din, 2. cilt, Çeviri: Dr. Sýtký Gülle, Huzur Yayýnevi, Ýstanbul 1998, s. 803
6) G.Ahmed Ziyaüddin, Ramuz El Hadis, 2. cilt, Gonca Yayýnevi, Ýstanbul, 1997, 552/11
7) Ebu Davud, III, 496-497, nu: 3840; Nesai, VII, 207-209; Prof. Dr. Ali Yardým, Peygamberimiz (sav)’in Þemaili, Damla Yayýnevi, 3 Baský, Ýstanbul, 1998, s. 219
8) G.Ahmed Ziyaüddin, Ramuz El Hadis, 2. cilt, Gonca Yayýnevi, Ýstanbul, 1997, 552/5
9) G.Ahmed Ziyaüddin, Ramuz El Hadis, 2. cilt, Gonca Yayýnevi, Ýstanbul, 1997, 549/1
10) Buhari ve Müslimde ayný anlamda rivayetler yer alýr. Huccetü'l Ýslam Ýmam Gazali, Ýhya'u Ulum'id-din, 2. cilt, Çeviri: Dr. Sýtký Gülle, Huzur Yayýnevi, Ýstanbul 1998, s. 804
11) Haydar Hatipoðlu, Sünen-i Ýbni Mace Tercemesi ve Þerhi, Kahraman Yayýnlarý, 9. cilt, Ýstanbul 1983, s. 62
12) Haydar Hatipoðlu, Sünen-i Ýbni Mace Tercemesi ve Þerhi , Kahraman Yayýnlarý, 9. cilt, Ýstanbul 1983, s. 70
13) Haydar Hatipoðlu, Sünen-i Ýbni Mace Tercemesi ve Þerhi, Kahraman Yayýnlarý, 9. cilt, Ýstanbul 1983, s. 209
14) Haydar Hatipoðlu, Sünen-i Ýbni Mace Tercemesi ve Þerhi, Kahraman Yayýnlarý, 9. cilt, Ýstanbul 1983, s. 213
15) Haydar Hatipoðlu,Sünen-i Ýbni Mace Tercemesi ve Þerhi, Kahraman Yayýnlarý, 9. cilt, Ýstanbul 1983, s. 73
16) G.Ahmed Ziyaüddin, Ramuz El Hadis, 2. cilt, Gonca Yayýnevi, Ýstanbul, 1997, 521/15
17) Arýzat'ül Ahzevi Þerhu Sünen'it Tirmizi, VIII, 89-90, Prof. Dr. Ali Yardým, Peygamberimiz (sav)’in Þemaili, Damla Yayýnevi, 3 Baský, Ýstanbul, 1998, s. 255,
18) Prof. Dr. Ali Yardým, Peygamberimiz (sav)’in Þemaili, Damla Yayýnevi, 3 Baský, Ýstanbul, 1998, s.261
19) G. Ahmed Ziyaüddin, Ramuz El Hadis, 2. cilt, Gonca Yayýnevi, Ýstanbul, 1997, 521/17
20) G. Ahmed Ziyaüddin, Ramuz El Hadis, 2. cilt, Gonca Yayýnevi, Ýstanbul, 1997, 521/18
21) Haydar Hatipoðlu, Sünen-i Ýbni Mace Tercemesi ve Þerhi, Kahraman Yayýnlarý, 9. cilt, Ýstanbul 1983, s. 75
22) Konyalý Mehmed Vehbi, Tam Metni Sahih-i Buhari, 4. cilt, Üçdal Neþriyat, Ýstanbul 1993, s.64-65
23) Ýmam Gazali, Ýhya'u Ulum'id-din, 2. cilt, Huzur Yayýnevi, Ýstanbul 1998, s.16
24) Ýmam Gazali, Ýhya'u Ulum'id-din, 1. cilt, Huzur Yayýnevi, Ýstanbul 1998, s.295
(Milli Gazete)