Genellikle oturma alaný niteliðinde olan, kentin merkezinden uzakta ya da sýnýrlarýna yakýn yerlerde bulunan kent bölümleri Banliyö diye tanýmlanýr
![]()
Genellikle oturma alaný niteliðinde olan, kentin merkezinden uzakta ya da sýnýrlarýna yakýn yerlerde bulunan kent bölümleri Banliyö diye tanýmlanýr.Özellikle Büyükþehirlerde sýkça duyduðumuz bu kelime asýl manasýný Banliyö tren seferleri ile kazanmýþtýr.Büyükþehir Belediyeleri tarafýndan þehir içi trafigine yönelik olarak iþletilen Tramvay ve Metro sistemlerinden farklý olarak Banliyö seferleri TCDD tarafýndan bir nevi þehirlerarasý çok sýk yapýlan bir ulaþým tarifesidir.Bu tip seferlerde yolcu kitlesi ve arz-talep doðrultusunda sefer sýklýklarý büyük önem kazanýr.Bugün ülke genelinde birçok uygulamasýný gördügümüz Elektrikli,hýzlý ve konformlu Banliyö seferlerinin Gaziantep-Nizip arasýnda da yapýlmasý gerektigi yönünde þartlar oluþmuþtur.Hatta Birecik ve çevre köylerini de hesaba katarsak Bu güzergah üzerinde günlük 15 bin ile 25 bin arasýnda bir yolcu sirkülasyonunun oluþtuðumu söylemek mümkündür.Bu potansiyeli demiryolu ile eritmek bölge ekonomisi için de çok büyük önem arz etmektedir.
![]()
Ýstanbul,Ankara,Ýzmir,Konya,Bursa,Eskiþehir,Antalya ve Adana gibi merkezi þehirlerimizde hýzla yayýlan þehiriçi raylý sistemleri Gaziantep için de ufukta gözükmektedir.Zira Gaziantep Büyükþehir Belediyesi ve Gaziantep Ticaret Odasýnýn üzerinde çalýþtýðý GATEM-Gar arasý birinci etap TCDD hattý ýslah ve Tramvay hattýnýn oluþturulmasý yönünde önemli adýmlar atýlmýþtýr.Gerçekten de Gaziantep þehir merkezi ile GATEM arasýnda çok büyük bir yolcu sirkülasyonu mevcuttur.Ýþte bu duruma Gaziantep’in en büyük banliyösü olan Nizip ve Birecik’in yolcu potansiyelini de bu proje kapsamýnda degerlendirmek en akýlcý bir yatýrým olacaktýr.Zira Nizip-GATEM arasý da bu projeyi tamamlayan bir bölüm konumundadýr.Yýllardan beri hiçbir revize çalýþmasý yapýlmayan ve tek hat çalýþan TCDD Gaziantep-Nizip güzergahýnýn biran önce ýslah edilmesi,çift hat ve elektrikli banliyo seferlerine uygun hale getirilmesi bölgeye büyük canlýlýk getirecektir.Genelde bu tip yatýrýmlarda proje giderlerinin 10 yýl içinde kendisini amorti etme þartý aranýr.Bence böyle bir proje en geç 5 yýl içinde kendisini amorti edebilecek bir pozisyondadýr.Gayri sarfi milli hasýla ve iþin sosyal boyutu da eklendiginde nitelikli bir yatýrým konumu da kazanmaktadýr.Bizler bu taleplerimizi þimdiden burdan dile getirirken çok yakýn bir gelecekte bu projenin uygulanma zarureti de kendisini gösterecektir.
Ramazan TARHAN
tarhan@istanbul-ulasim.com.tr