Namaz ve Ýnsan
Ýnsanlarýn bir kýsmý namazýn hem Allah’ýn emri olduðunu bildikleri, hem de Cennete
gitmek istedikleri halde, neden namaz kýlmazlar? Namaz nedir? Niçin namaz kýlarýz?
Namazýn mahiyetini ne kadar biliyoruz .
Ýnsanlarýn bir kýsmý namazýn hem Allah’ýn emri olduðunu bildikleri, hem de Cennete
gitmek istedikleri halde, neden namaz kýlmazlar?
Namaz nedir?
Niçin namaz kýlarýz?
Namazýn mahiyetini ne kadar biliyoruz?
Namaz kýlmayanlar niçin þiddetli azapla tehdid edilmiþtir?
Namazý bu kadar önemli kýlan sýr nedir?
Gafletin sebeb olduðu namazsýzlýktan kurtuluþ çaresi nedir?
Gaflet sebebiyle yakalayamadýðýmýz namazýn rûhu olan huþû nasýl elde edilebilir?
NAMAZ NEDÝR?
Namazýn manasý; Allah’ý “Sübhanallah” diyerek O’na yakýþmayan her þeyden ve
yaratýlmýþlarýn alâmetlerinden ve yok olmaktan tenzîh ve takdîs etmek,
“Elhamdülillah” diyerek ihsan ettiði dünya ve ahiret ni’metlerine þükretmek ve
“Allahu Ekber” diyerek bütün isim ve sýfatlarýyla her þeyden üstün olduðunu ilân
etmekle hürmet göstermektir. Kâinatta îmandan sonra en büyük hakikat olan namaz
Kur’an’da 70 kez emredilmiþ bir þeâir-i Ýslâmiyedir. Ve Resûlullah (asm)’ýn “Ýslâm
dininin direði” dediði namaz; çok kýymettar ve mühim olmasýyla beraber ucuz ve az
bir masraf ile kazanýlabilen ve bütün ibâdetlerin fihristi hükmünde küllî bir
ibâdettir.
Allah, þu kâinat sarayýný kendisini tanýttýrmak için inþâ etmiþtir. Namaz, O’nu
tanýmaktýr.
Allah, âlemi kendisini sevdirmek için nihâyetsiz zînetler ile süslemiþtir. Namaz,
O’nu sevmektir.
Allah, gördüðümüz hârika ihsanlarýyla bize olan muhabbetini gösterir. Namaz, O’na
muhabbet ve itaattir.
Allah, görünen nîmet ve ikramlarýyla bize olan þefkatini ilân eder. Nihâyetsiz bir
þefkat ise elbette nihâyetsiz bir hürmete layýktýr. Namaz, O’na hürmettir.
Allah, yaptýðý mükemmel san’atlarla bize gizli güzelliðini gösterir. Namaz, O güzele
iþtiyaktýr.
Allah, benzersiz san’atlarýyla her þeyin kendisine has oluþunu ve kendi kudret eseri
olduðunu i’lan eder. Namaz, O’nu tek, benzersiz ve ortaðýnýn olmayýþýný kabul
etmektir.
Namaz, yaratýlýþýn asýl vazifesi ve kulluðun esasýdýr.
Namaz insaný yokluk karanlýklarýndan varlýk âlemlerine getiren ve onu câmit bir taþ,
ruhsuz bir ot veya þuursuz bir hayvan deðil de eþref-i mahlûkat ve halîfe-i zemin
olarak yaratan Allah’a, þükür ve O’nu en üstün bir þekilde övmektir.
Namaz, bütün mahlûkatýn ibâdetlerine iþâret eden kudsî bir haritadýr.
Namaz, yaratýlmýþ olmayý, abd oluþu, âciz, fakir, kusurlu ve fâni oluþu ve elbette
ki yaratana muhtaç oluþu kabul ve izhardýr. Yani namaz, kulluðun ilânýdýr.
Namaz, haddini bilmektir.
Namaz, ibâdetlerin her çeþidini içeren nûrânî bir fihristedir.
Namaz, Allah’ýn belirli vakitlerde manevî huzuruna yapýlan davettir.
Namaz, mi’raçtýr. Her Allahu Ekber bir basamaðýdýr.
Namaz, Allah’ýn kullarýna hediyesidir.
Namaz, kul ile Allah arasýnda yüksek bir baðlýlýk ve yakýnlýk, ulvî bir münâsebettir.
Namaz sevgiliyle yapýlan kudsî bir sohbettir.
Namaz, her bir ruh ve vicdanýn lakayt kalamayýp iþtiyak ile yapmak istediði ulvî ve
nezih bir hizmettir.
Namaz, fânilere tenezzül ve minnet zilletinden kurtulup Bâki’ye müteveccih olmaktýr.
Namaz, bizi unutan ve elimize geçmeyen dünyayý, “Allâhu Ekber” diyerek elimizle
arkamýza atýp vefasýz dünyaya onu unutmakla ceza vermek ve dertlerimizi kalbin
aðlamasýyla rahmet dergâhýna döküp, Allah’ýn Rahmet kucaðýna sýðýnmaktýr.
Namaz, Kalp, ruh ve duygularýn gýdasýdýr.
Namaz, kabrin arkasýnda devam etmekte olan beþer yolculuðunda bir bilettir.
Namaz, dünyada manevî kuvvet, kabirde gýda ve ziya, mahþerde kurtuluþ senedi, sýrat
köprüsünde Burak’týr.
Namaz, îmaný ýþýklandýrýp inkiþaf ettirendir.
Namaz, Allah’ýn büyüklüðünü kalplere yerleþtirendir.
Namaz, akýllarý Allah’a yönelten ve ilahî adalet kanunlarýna itaat ettirendir.
Namaz, kâinattaki Allah’a âit nizamý i’landýr.
Namaz, kâinat ile ahenktir.
Namazsýzlýk ise; ilahî düzenden çýkmak, ahengi bozmak ve Allah’ýn va’dini ve
rahmetini suçlamaktýr.