GAP Nizip-Þanlýurfa Otoyolu 30 km lik Kamulaþtýrma Engeline mi Takýlacak?. GAP otoyolu olarak bilinen Güneydoðu Anadolu Projesi'nin kilit noktalarýndan Gaziantep-Þanlýurfa Otoyolunun %95 lik kýsmý tamamlandý ve hizmete girdi.Ýnþaatýna 8 yýl önce baþlanan otoyolun Fýrat Nehri üzerinde yapýlan köprü ve yolun Birecik Fýrat yakasýndaki yüksek kamulaþtýrma bedelleri yüzünden tamamý açýlamýyor.Mayýs ayý içerisinde Þanlýurfa GAP uluslararasý havalimaný inþaatýna teknik bir geziye katýldým.Diyarbakýr askeri havalimanýndan kara yolu ile 90 km yol aldýktan teknik gezimizin havalimaný þantiyesine ulaþtýk.Gezi sonrasý Þanlýurfa-Gaziantep GAP otoyolunun Þanlýurfa havalimaný giriþinden Gaziantep’e doðru yola çýktýk.Þanlýurfa giriþinden Birecik Arat daðýna kadar muhteþem bir otoyolda seyahat etmenin zevkini yaþadýk.Ayný zevki Nizip-Gaziantep otoyolunda da yaþadýk.Ancak Nizip-Birecik arasýndaki kopuk olan 30 km lik alan yüzünden 2.5 saat süreyi 1.5 saate indirecek olan Gaziantep-Þanlýurafa Otoyolu tam olarak devreye girmesini engellemektedir.Önceleri özellikle Birecik Baraj gövdesinin hemen altýna inþaa edilen Fýrat Köprüsünün teknik yapýsý ile ilgili akasamalarýn olduðu sölendi.Bu aksaksýklarýn baþýnda köprü yapýmýnda kullanýlan teknik çalýþmanýn zaman kaybýna yol açtýðý yönündeydi.Zira,köprü yapýmýnda kullanýlan 'fore kazýk' yönteminde burgulu bir sistem etrafýnda çelik bir kaplamanýn bulunmasý ve burgulu sistemin kayalarý delerken, bir taraftan da kaya parçalarýný dýþarý atmasý ve oluþturulan boþluða demirle birlikte beton dökülmesi için daha sonra çelik kaplamanýn çýkartýlarak alandaki su pompalarla tahliye edildikten sonra betonun dökülmesi zaman açýsýndan çalýþmanýn geç tamamlanmasýna neden olmaktadýr.. Pahalý olan bu sistemin, su hacmi yüksek yerlerde zaman kaybýna yol açtýðý de uzamanlarca belirtilmiþtir.Ancak Otoyolun en önemli unsurunu oluþturan Birecik Fýrat köprüsünün hemen hemen tamamýna yakýný bitirilmiþtir.Köprünün tamamnýna yakýný bitirilmiþken Yolun Birecik Fýrat yakasýndaki kýsým ile Arat daðý arasýndaki kýsým yüksek kamulaþtýrma bedelleri yüzünden henüz kaba çalýþmasý bile yapýlmayan yerleri mevcutur.50 Yaþýný geçen sene dolduran eski Birecik köprüsü yerini yeni köprüye býrakmanýn heyacanýný yaþarken yüksek kamulaþtýrma yüzünden büyük öneme sahip GAP Gaziantep-Þanlýurfa otoyolunun Nizip-Birecik kýsmýnýn daha ne kadar bekletilecegi merak konusu olmuþtur.Yetkililer tarafýndan þimdiye kadar açýklanan ve ön görülen hiçbir tarih hedefi tutturamamýþtýr. Baþta Birecik barajý köprüsündeki yoðun trafik ve oluþan kazalarýn yükünü önemli ölçüde hafifletecek olan bu kýsmýn biran önce tamamlanmasýný umut ediyoruz..[/font][/size][/color]
Ramazan TARHAN
Harita Mühendisi
tarhan@istanbul-ulasim.com.tr