Osmanlý Devleti ile Almanlar arasýnda yapýlan anlaþma gereðiAnadolu'da Demiryolu yapýmýna baþlandý. Demiryolu, Halep üzerinden ÇobanbeyÝstasyonu'na devam ederek Karkamýþ'a oradan da bir köprüyle Fýrat üzerindengeçirilerek Baðdat'a doðru devam etti. 19. Yüzyýldan itibaren ürettiði sabunlarile büyük nam salan Gaziantep'in Nizip Ýlçesi'nin ise sabunculuk geçmiþi 200yýl bir tarihe dayanýyor. Cumhuriyet'in ilk yýllarýnda Nizip'te Sabun Fabrikasýolan giriþimci iþ adamý Ali Alkan, 1930 Yýlý'nda Sabun Fabrikasý'nda imalattakullanmak üzere takdir edilecek bir yaparak, sabun imalatý sýrasýnda buharýndanfaydalanmak üzere bir Lokomobil edinmeye karar verdi. Ýþ adamý Ali Alkan, 1930'lu yýllarda KarkamýþTren Ýstasyonu'nda bulunan Almanlardan kalma, ancak TCDD'nin malý olan birLokomobil satýn aldý. Amacý ise Sabun Fabrikasý'nda bu Lokomobil'in buharkazanýndan faydalanarak sabun üretimini arttýrmaktýr. Ama o dönemde Lokomobil'iNizip'e ulaþtýrmak için bayaðý zorlanan Ali Alkan, sonunda karayolu ileLokomobil'i Nizip'e getirmeye karar verdi. Þimdilere göre daha küçük olandönemin kamyonlarý ile henüz yol bile olmamasýna raðmen, iki kamyonu yan yanasabitleyen Ali Alkan, yol kenarýndaki tarlalarýn içinden geçerek Lokomobil'iNizip'e getirmeyi baþardý. Yol boyunca içinden geçtiði tarlalarda mahsullerinezarar verilen tarla sahiplerinin zararlarýný da karþýlayan Ali Alkan, Nizip'egetirdiði bu Lokomobil sayesinde uzun yýllar sabun üretimine devam etti. Hikayesi1930'lu yýllara dayanan Sabun Fabrikasý, Ali Alkan'ýn vefatý nedeniyle kapýsýnakilit vuruldu. Ancak Almanya'nýn Meinheim Kenti'nde imal edilen ve yolu birþekilde Anadolu'ya düþen ve yýllarca Türk Ekonomisi'ne katký saðlayan buLokomobil, yýkýlmaya yüz tutmuþ binanýn içinde duruyor.
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryollarý ise þimdilerde,Endüstriyel mirasýn deðerli bir parçasý olan ve yakýn tarihe tanýklýk eden buLokomobil'ini geri istiyor.
![]()