Tesettür kýyafetleri neden bu kadar pahalý?


Tesettür maðazalarýndaki fiyatlar el yakýyor. Üstelik birkaç dükkan ötede ayný marka kýyafet daha ucuza da bulunabiliyor. Bu tür maðazalarýn sayýsý artýyor ama önemli olan ürün ve satýþ sonrasý hizmet kalitesinin de artmasý.

Giyim kuþam konusunda alternatif çoðaldý. Sadece Türk markalarýnýn sayýsý artmadý, global markalarda ülkemizde hizmet vermeye baþladý. Ýsmini bile zor telaffuz ettiðimiz markalarýn çok kýsa zamanda müdavimi olduk. Modayý ayaðýmýza getiren bu maðazalar satýn alma davranýþlarýmýzý gözden geçirmemizi saðladý.
Birbiriyle uyumlu koleksiyonlarýn sürekli güncellendiði ve stil kavramýnýn öne çýktýðý bir giyim kuþam modeline doðru sürüklendik. Örneðin hayatýmýza indirim, sezon alýþveriþi kavramý girdi. Ürün fiyatlarýnýn öncelik olduðu dergiler çýktý. Bütün bunlar olurken tesettür giyim maðazacýlýðý yapan firmalarýn sayýsý arttý.
Fatih'ten sonra, Ümraniye, Erenköy, Bakýrköy gibi yerlerde maðazalar açýldý. Alternatiflerin artmasý sektörü yeniden inþa eder diye beklenirken hâlâ birçok þeyin deðiþmediðini görüyoruz. Örneðin fiyatlar el birliði etmiþçesine sabit.
Sosyal medyada da bu konuþuluyor
Birkaç haftadýr maðaza turlarý yapýyoruz, etiketleri gözden geçiriyoruz. Açýkçasý kombine bir kýyafet almak, ortalama bir gelir grubunda iseniz çok zor. Doðru düzgün bir etek bulabilmeyi baþardýysanýz fiyatý görüp ona veda ediyorsunuz. Ya da o eteðin üzerine bir þey almak istiyorsanýz bütçenizi oldukça zorlamanýz gerekiyor.
Kendi üretimi olmayan farklý markalardan ürünlerini kombinleyen bir maðazada bazen çok þýk bir kýyafet bulabiliyorsunuz ama fiyatlar butik ürünlerle eþit. Adýný bile duymadýðýnýz markalarýn fiyatlarý global markalara denk. Bu durum hem sosyal medyada hem de sohbetlerin öne çýkan konusu oldu. Tesettür giyimdeki fiyatlarýnýn yüksekliði her fýrsatta dile getirilen bir baþlýk oldu.
Ürün ayný fiyat farklý
Tesettür giyim maðazalarýnda sizi sürekli sýkýþtýran satýþ temsilcilerinden kurtulup etiketleri okuma fýrsatý bulup baþka maðazalarla kýyasyaptýðýnýzda baþka bir durum çýkýyor karþýnýza. Buralardaki ürünlerin 50 metre uzaklýktaki baþka bir maðazada farklý bir etiket fiyatý ile satýldýðýný görebiliyorsunuz. Üretici ayný ama fiyatlar farklý. Birinin maðazasýnýn þatafatlý ve yerinin cazip olmasý size yüksek etiket olarak yansýyor. Ayný ürün Fatih'te, Ümraniye'de, Þirinevler'de ayrý etiketlerle satýlýyor.
Satýþ sonrasý destek de önemli
Butik iþletme olarak baþlayýp seri üretime geçen firmalar artýyor. Seri üretimde bazen kalite farký oluþabiliyor. Niþantaþý'ndaki butiklerle ayný fiyatla gördüðünüz bu ürünlerde maalesef yýkamadan sonra deformasyonlar baþlýyor. Bunu bazý markalarda da yaþamanýz mümkün. Üzücü olan satýþ sonrasý destek konusundaki amatörlük. Ürünü geri vermek tam bir eziyet. Onca para verip ilk yýkamada deforme olan ürününüz için saatlerce izahat vermek zorunda kalýyorsunuz.
Global bir markada fiþ vs. gibi herhangi bir belge dahi istenmeden anýnda karþýlýk bulan þikayetiniz, çok daha fazla ücret ödediðiniz ürün için karþýlýk bulamadýðýnda tam bir hayal kýrýklýðý yaþýyorsunuz. Birçok müþteri kullanýlan aksesuarlardan da þikayetçi. Forumlara baktýðýmýz özellikle düðmelerin çok çabuk düþtüðünü, kýrýldýðýný, açýk renkli kýyafetlerin renk deðiþimi yaþadýðýný görüyoruz. Örneðin beyaz bir kýyafetin sararma yaptýðýný görebiliyorsunuz. Maalesef bu þikayetler birkaç kiþi ile sýnýrlý deðil. Hatta bu þikayetleri bazý markalarýn kendi iletiþim sayfalarýnda da okuyabiliyorsunuz.
Vakitsiz indirimler
Maðazacýlýk konusunda kendini geliþtirmiþ bazý markalar indirimleribaþarýyla uyguluyor. Sezonun tamamýnda her hafta indirimli ürün satanlar da var. Sektörün lokomotifi olan bu markalar dýþýnda tesettür giyim müþterisine hitap eden maðazalarda ise hâlâ tekdüze pazarlama ve iletiþimler yürütülüyor.
Tesettür giyim maðazalarý, bütün sektörde artýk tarihlerin bile nerdeyse belli olduðu indirim takvimlerinden oldukça uzak. Sezon kapanýp hatta yer yer yeni sezon ürünlerin giriþ yaptýðý tarihlerde bu maðazalarda lütfederlerse yüzde otuz indirim yazýlarý görülmeye baþlanýyor. Hatta bazý maðazalar birçok üründe indirim yapmýyor.
***
Her yerde aksesuar!
Ücretlerin yüksek bulunmasýnýn sebeplerinden biri de teknik sorunlar. Örneðin büyük bedenlerde kiþiyi geniþ göstermeyecek detaylar kullanýlabilir. Fakat büyük bedenler sadece küçük bedenin daha büyüðü. Tasarýmlarda ise gereksiz kalabalýklardan vazgeçilemiyor. Sade ama ince ayrýntýlarý olan ürünlerden ziyade; fýrfýrlara, zincirlere, gerekli gereksiz kemerli tasarýmlara, boðulmuþ durumda kýyafetler. Elbisenin her yerine düðme, bir toka konuyor. Bu aksesuar ve detaylar da maliyetleri yükseltiyor. Ayrýca normalde 38 beden giyiyorsanýz tesettür giyim maðazalarýnda kafanýz karýþabilir. Hele de bir kýyafetin üzerinize çok da oturmasýný istemiyorsanýz, bedeniniz 44'ü bile bulabiliyor. Ya da üst beden ile alt beden tamamen uyumsuz olabiliyor. Hâlâ, kalýp konusunu çözememiþ bu kýyafetlere, yýllardýr Ar-Ge yapan markalardan daha yüksek fiyatlar etiketlenmesi þikayet sebebi.


YAZI - KEZBAN KARAGÖZ - 29.10.2011