Anadolu’da ilk kez demiryolu yapýmýnýn temelleri 19.Yüzyýlýn hemen baþýnda baþlar.Sanayi atýlýmýný sistemli bir þekilde gerçekleþtiren Almanya,petrol bölgesine ulaþmak için Osmanlý topraklarýný kullanmak ister.Bu amaçla Osmanlý Sultaný II.Abdulhamid tarafýndan projesi geliþtirilen Hicaz –Baðdat demiryolu yapým projesini destekleme kararý aldý.Bu demiryolu Halep üzerinden bu günkü Kilis iline baðlý Elbeyli ilçesi yakýnýndaki Çobanbey güzergahýný takip eden Karkamýþ’a, oradanda bir köprüyle Fýrat üzerinden geçilerek doðuya devam ettirilme þeklindeydi.Bu proje büyük titizlikle uygulamaya konuldu.Dönemin en uzun ve teknolojik olarak en mükemmel demiryolu köprüsü Karkamýþ’ta, Fýrat üzerinde kuruldu.870 metre uzunluðundaki bu köprü yüzer metrelik 8 gözden oluþturuldu ve nehir geçiþinde estetik bir yapýya dönüþtürüldü.Köprünün Suriye tarafýnda 80 cm. geniþliðinde bir de yayalar için geçiþ yeri yapýldý.56 kilometresi Türkiye sýnýrlarýnda bulunan toplam 116 kilometre uzunluðundaki Karkamýþ-Çobanbey-Halep hattýnýn sýnýrlarýmýz içinde kalan bölümünün diger illerimize geçiþi saðlayan enteðrasyon demiryolu çalýþmalarý Cumhuriyet döneminde baþlandý.


Adana-Gaziantep-Þanlýurafa-Mardin hattý için projeler üretildi.Bu projeler içinde bulunan 51 km uzunluðundaki Gaziantep-Nizip hattý 1951 yýlýnda Dönemin meþhur Müteahitlerinden olan Nihad Samanlý’nýn firmasý tarafýndan hayata geçirildi.Özellikle hafriyat ve yol Nizip,1950 li yýllarada özellikle kamyon nakliyecileri açýsýndan zengin bir þehirdir.Bu yüzden ,Demiryolu Ýnþaatýný üstlenen yüklenici firma sahibi Nihad Samanlý,Nizip-Gaziantep hattýnýn atölye þefliðine Kamyoncu kazancý Cemil’i atar.Kazancý Cemil hat boyunca çalýþan dozer ve hafriyat kamyonlarýnýn sevkiyatýndan sorumlu olmuþtur.O dönemde demiryolu yapýmýnda çalýþan aðýr iþ makinalarýný da Nizipli þoförler kullanmaktadýr.Dozer Bilal,Dozer Hayri,Yaðcý Nahsen,Bablý Çavuþ ve oðlu Mýndýk bu ekipte çalýþanlardan sadece bir kaçýdýr.Leyland kamyonlarýnýn meþhur olduðu bu dönemlerde Kamyoncu Bilal Özmen(Abeli Bilal) ve Gazozcu Celal(Çilkýz) en meþhurlarýdýr.Büyük bir özveri ile yütrütülen demiryolu çalýþmasý 1954 Yýlýnda tamamlandý.O dönem Nizip Belediye Baþkaný olan Kasým Böler,Demiryolunun açýlýþý için bir karþýlama komite hazýrlar.Bu karþýlama komitesinde günümüzde Hilmi Þen,Berber Adil,Habeþ Çavuþ,Þilte Kamil(Belediye Zabýta Amiri) gibi kiþiler vardýr.Nizip tren istasyonu da o dönemin modern istasyonlarýndan birisi olarak tarihe geçerçalýþmalarýnda aðýrlýklý olarak Nizipli iþçiler ve Nizipli kamyon nakliyecileri kullanýldýNizip-Karkamýþ hattý ise 10 yýl sonra yani 1964 yýlýnda hizmete açýlmýþtýr.Bu hat güzergahý olarak Nizip- Karkamýþ kýsmý da hizmete açýldýktan sonra Mürþitpýnar (Suruç) - Akçakale - Ceylanpýnar ilçeleri ile Þanlýurfa, Nusaybin ilçesi ile Mardin'e kadar ulaþmýþtýr.Bu hat,Gaziantep üzerinden Batý yönüne doðru Nurdaðý - Ýslahiye ilçelerine oradan Kahramanmaraþ - Osmaniye - Adana komþu illeri ile Ýskenderun - Ceyhan ilçelerine kadar ulaþmaktadýr.Nizip’in Devlet Demiryolu aðýna baðlý bir þehir olmasý birçok açýdan büyük avantaj sayýlmaktadýr.Bu hat yurtiçi yanýnda yurtdýþý baðlantýlara da sahiptir. 1964 Yýlýnda Gaziantep-Karkamýþ hattýnýn iþletmeye açýlmasýyla Nizip Garý önemli bir yolcu duraðý olmuþtur.Irak ve Suriye ile baðlantýsý olan Devlet demiryolunun Nizip’ten geçen kýsmý önemli taþýma iþlerinde de kullanýlmaktadýr.



Devamý Ýçin Týklayýnýz...