Öðretmen, lise son sýnýf öðrencilerinin her birine, kendisinin ve
baþkalarýnýn hayatýnda yarattýklarý farký onlara söyleyerek ne kadar
deðerli olduklarýný ifade etmeye karar verdi.
Her öðrenciyi birer birer sýnýfýn önüne çaðýrdý. Önce onlara kendisi ve
sýnýf için nasýl fark yarattýklarýný söyledi. Her öðrenciyi özel olarak
takdir etti. Sonra her birinin göðsüne altýn harflerle yazýlý 'Ben Fark
Yaratan Bir Ýnsaným' yazýlý mavi bir kurdele taktý.
Sonra, takdir edilmenin toplumda nasýl bir etki yaratacaðýný görmek için
bir ders projesi gerçekleþtirmeye karar verdi. Her öðrenciye üç kurdele
daha verdi. Kendi çevrelerinde bu takdir seremonisini yapmalarýný söyledi..
Bir haftanýn sonunda öðrenciler sonuçlarýyla birlikte sýnýfta sunum
yapacaklardý.
Sýnýftaki çocuklardan biri bir þirkette alt derecede yönetici olarak
çalýþan bir adama gitti. Ona kendisine kariyer planlamasýnda yardýmcý
olduðu için þükran duyduðunu söyledi ve göðsüne mavi kurdele taktý. Sonra
ona iki kurdele daha verdi. 'Takdir etmekle ilgili bir sýnýf projemiz var'
dedi. Onun da takdir ettiði bir kiþiye gidip göðsüne mavi bir kurdele
takmasýný ve üçüncü kurdeleyi ona verip onun da ayný þeyi bir baþkasýna
yapmasýný söyledi. Takdir seremonisi böylece sürüp gitmeliydi. Genç
yöneticiden kendisini de sonuçtan haberdar etmesini rica etti.
Ayný gün akþama doðru, genç yönetici, üst düzey yöneticisinin odasýna
gitti. Üst düzey yönetici asýk suratlý ve huysuz bir insan olarak
tanýnýyordu. Genç adam, yöneticisine oturmasýný rica etti ve yaratýcý bir
dehaya sahip olduðu için ona hayranlýk duyduðunu ifade etti. Yönetici
þaþkýnlýk içindeydi. Genç yönetici mavi kurdeleyi göðsüne takmak için izin
istedi. Þaþkýn vaziyetteki üst düzey yönetici 'Tabii, olur' dedi.
Genç yönetici mavi kurdeleyi, patronunun ceketine, yüreðinin üzerinde bir
yere taktý. Üçüncü kurdeleyi de ona uzatarak, 'Bana bir iyilik yapar
mýsýnýz? Bu ekstra kurdeleyi alýp, takdir etmek istediðiniz birinin göðsüne
takar mýsýnýz? Bu kurdeleleri bana veren liseli çocuk bir okul projesi
hazýrlýyor ve takdir seremonisinin insanlarý nasýl etkilediðini
araþtýrýyor' dedi.
O akþam, üst düzey yönetici evine geldi ve on dört yaþýndaki oðluna
kendisiyle konuþmak istediðini söyledi.
'Bugün baþýma olaðanüstü bir þey geldi. Ofisimde oturuyordum ve genç
yöneticilerimden biri odama girdi. Bana hayranlýk duyduðunu yaratýcý bir
deha olduðum için bana mavi bir kurdele taktý. Düþünebiliyor musun? Benim
yaratýcý bir deha olduðumu düþünüyor. Sonra üzerinde 'Ben Fark Yaratan Bir
Ýnsaným' yazan bu kurdeleyi ceketime, yüreðimin tam üzerine iliþtirdi. Bana
fazladan bir kurdele daha verdi ve benim de takdir ettiðim birisini bulmamý
söyledi. Eve gelirken arabada kurdeleyi kime takacaðýmý düþünüyordum ve
seni düþündüm. Seni takdir etmek istiyorum' dedi.
'Ýþ hayatýnda günlerim çok yorucu geçiyor. Eve geldiðimde sana pek fazla
ilgi gösteremiyorum. Bazen sana okul notlarýn iyi olmadýðý ya da odan çok
daðýnýk olduðu için baðýrýyorum, ama bu akþam, seninle beraber olmak
istiyorum ve sana hayatýmda nasýl fark yarattýðýný söylemek istiyorum.
Annen ve sen hayatýmdaki en önemli insanlarsýnýz. Sen harika bir evlatsýn
ve seni seviyorum!'
Çocuk þaþkýnlýk içindeydi ve aðlamaya baþladý, aðlýyor aðlýyor aðlýyordu.
Aðlamasýný durduramayarak hýçkýrýklara boðulmuþ, katýla katýla aðlýyordu..
Tüm bedeni hýçkýrýklarla sarsýlýyordu. Gözyaþlarý kucaðýna damlarken,
baþýný babasýna doðru kaldýrdý, titrek bir sesle, 'Ben de yarýn intihar
etmeyi planlýyordum baba. Çünkü beni sevmediðini düþünüyordum.'
Babanýn takdiri, çocuðun hayatýnda büyük fark yaratmýþtý. Yaþamla ölüm
arasýnda bir fark.
Herkes takdir edilmek ister ama takdir etmek konusunda cimriyizdir nedense.
Daha doðrusu birisiyle ilgili olumlu düþünce ve duygularýmýzý dile
getirmeyi pek aklýmýza getirmez, nasýl olsa onlarýn bunu bildiklerini ya da
hissedeceklerini varsayarýz.
Bugün fark yaratan insan ol. Sevdiklerini, hatta çok yakýndan tanýmadýðýn
halde takdir ettiðin kiþileri takdir etmek için adým at. Takdir edilmek
yaþama sevincini ve gücünü artýrýyor.
Ýster mavi kurdeleyi, ister kýrmýzý kalpli mavi kurdeleyi takdirinin
sembolü olarak ver sevdiklerine, öðrencilerine, çalýþanlarýna, patronuna,
bakkalýna, kapýcýna. Birilerine 'iyi ki varsýn' dediðimizde kendi
varlýðýmýzý da onaylamýþ oluyoruz. Var eden var olur. Varolmanýn dayanýlmaz
hafifliði bu.
Birisini seviyor musun? Ona söyle.
Birisi senin hayatýný olumlu etkiledi mi? ona telefon et. Hayatýnda fark
yaratan birileri oldu mu? Onlara mektup yaz, not yaz, kart yaz ya da e-mail
gönder.
Bu insanlara duygularýný ifade etmek için bir gün daha beklemeden harekete
geç. Özellikle yazýlan þeyler, daha kalýcý olur. Çekmecende sakladýðýn
mektuplarý bir düþün. Yazýlarak paylaþýlan duygular özeldir. Bu mektuplarý,
kartlarý özellikle kendini mutsuz hissettiðin günlerde okumak, bir
antidepresan ilaçtan çoook daha etkilidir; ne kadar þanslý ve mutlu
olduðunu hissedersin birdenbire.
Hayat, söylenmemiþ sözleri ertelemek için çok kýsadýr. Yazdýðýn birkaç
cümle, öylesine büyük fark yaratabilir ki.