SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM
![]()
Türk Hava Kuvvetlerinin elindeki iki Avro 504K’dan biri ; yakýt yetersizliði nedeniyle mecburi iniþ nedeniyle Çine’ye inince ele geçirilen Yunan uçaðýdýr (Ganimet). Bu uçak Fazýl Bey tarafýndan yakýt ikmali yapýldýktan sonra Milli Kuvvetler’in bulunduðu Afyon’a uçurulmuþtur. Ýkinci de 1922 Eylül’ünde Ýzmir’in kurtuluþundan sonra Seydiköy havaalanýnda uçuþa hazýr vaziyette iken ele geçirilmiþtir. 1923’e kadar hizmette kalmýþtýr
SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM
![]()
Albatros D.Va’lar 1918 yýlýnda D.V’lerle birlikte Osmanlý Ýmparatorluðu’ndaki Alman Birlikleri’nde görev yapmak üzere getirilmiþlerdi. Savaþ sonunda “Paþa Bölükleri” olarak adlandýrýlan bu birliklerin parklarýnda depolanan bu uçaklardan ikisi, Türk Hava Kuvvetleri’ne devredilmiþtir. Bu uçaklardan asgari bir tanesi 1926 yýlýna kadar görev yapmýþtýr.
SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM
![]()
Bir vatansever olan Erzurumlu iþ adamý Nafiz (Kotan) Bey 1920 yýlýnda Ýtalyanlardan 4 adet FÝAT R.2 satýn alýr ve iki uçak satýn alýnmasý için Hükümet’e baðýþta bulunur. Nafiz Bey bu uçaklarýn Ýstanbul üzerinden gizlice Anadolu’ya getirilmesini ister. Uçaklarýn Ýnebolu üzerinden Eskiþehir’e gelmesi planlandýðý için Bolu yakýnlarýnda bir hava pisti yapýlmasý gerekmektedir. Bu iþle Teðmen Sýtký (Tanman) ve Makinist Ferit Bey görevlendirilir. Birinci uçak Ýtalyan pilot tarafýndan Ýstanbul’dan hareket ederek Ýnebolu üzerinden Bolu’ya getirilir. Ancak uçak iniþ esnasýnda arýzalanýr. Ýkinci uçak ise kötü hava koþullarý nedeniyle 10 gün gecikme ile Bolu’ya gelir. Ancak tecrübe uçuþu esnasýnda iniþ takýmlarý ve pervanesi kýrýlýr. Diðer iki uçak ise gizlice kara yolu ile Polatlý’ya getirilir. Ýnebolu üzerinden getirilen yedek parçalar ile onarýlarak uçar duruma getirilirler ve 1. Tayyare Bölüðü’ne verilirler. Her iki uçak ta Sakarya Meydan Muharebesi’nde görev almýþ, biri Sakarya Savaþý sýrasýnda 18.8.1921 tarihinde yanarak düþmüþ ve mürettebatý þehit olmuþ diðeri de Ýstiklal Savaþý’mýzýn devamý sýrasýnda kaybedilmiþdir
SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM
![]()
Aviatik B.1 1914 yýlýnda Alman Automobil und Aviatikwerke AG tarafýndan yapýlan ve ayný yýl hizmete giren bir keþif uçaðýdýr. Bir adet Aviatik B.1 Antalya’daki Ýtalyan tüccarlardan satýn alýnmýþ ve Plt. Vecihi Hürkuþ tarafýndan 7.2.1922’de Akþehir’e getirilmiþtir. Bu uçak Türk havacýlarý tarafýndan “Karga” olarak adlandýrýlmýþtýr.
SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM
![]()
1923 yýlýnda da Ýtalya’dan Fiat motorlu 5 adet Aviatik daha satýn alýnmýþtýr ancak bu motorlarda sýk sýk yangýn çýkmasý nedeniyle Mercedes motorlarla deðiþtirilmiþtir. Bu uçaklar 2. Tayyare Bölüðü’ne verilmiþ, bilahare okul uçaðý olarak kullanýlmýþlardýr. Bunlardan bir tanesinin adý Serçe'dir. 1924’de hizmet dýþý kalmýþlardýr.
SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM
![]()
Alman yapýmý Albatros C-15, Albatros C-12’nin geliþtirilmiþ bir modelidir. Ýlk uçuþunu 1917’de yapmýþ, 1918’de Alman Silahlý Kuvvetleri’nde görev almaya baþlamýþtýr. Türkiye’de 1922 yýlýnda hizmete giren Albatros C-15’in enteresan bir hikayesi vardýr. Ankara Hükümeti’nin iki elemaný, Saffet Arýkan ve Nuri Conker Beyler halkýn baðýþlarýyla savaþ uçaðý alabilmek için Almanya’ya giderler. Almanya’daki Türkler de önemli miktarda baðýþta bulunur. Burada 21 adet kullanýlmýþ Albatros C-15 bulurlar. Ancak bu uçaklarýn düþmanýn ve iþgal kuvvetlerinin eline geçmemesi için çok uzun ve zor bir yol seçilir
SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM
![]()
Uçaklar karayoluyla Rusya’ya getirilirler; oradan da deniz yoluyla Samsun’a. 29.07.1922’de Yüzbaþý Sadettin Bey’in komutasýnda pilot, makinist ve teknisyenden meydana gelen dört kiþilik bir grup mümkün olan en çok sayýda uçaðý onarýp Ankara’ya getirmek üzere Samsun’a gönderilirler. Ancak hurda halindeki uçaklardan iki faal uçak meydana getirebilirler.Bu uçaklar Batý cephesi komutanlýðý emrine verilirler ve Büyük Taarruz’da görev alýrlar. Bu iki uçak 1923’e yýlýnda görev dýþý kalmýþtýr.
SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM
![]()
Büyük Taarruz sonrasý çekilen Yunan Kuvvetleri Alsancak Garý’ndaki vagonlar içinde büyük sayýda uçak parçalarý ve demonte uçaklar býraktýlar. Bunlarýn içinde Caudron G.3 parçalarý da vardý. Bu parçalardan 3 adet Caudron G.3 üretildi(1) ve bu uçaklar Ýstiklal Savaþý sonrasýndaki ilk eðitim uçaklarýmýz oldu ve baþarýlý bir þekilde kullanýldý.
SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM
![]()
Consolidated Aircraft Corp. þirketinin temsilcisi 17 Temmuz 1933 tarihinde Ankara’da bir hava gösterisi düzenlemiþtir. Gösteride uçaklar çok beðenilmiþ, özellikle hava akrobasisinde kullanýlmak ve akrobasi pilotu yetiþtirmek üzere 12 adet satýn alýnmýþtýr . ABD’de “1930 Fleet” olarak tanýnan bu uçaklar Eskiþehir’de Hava okulu’nda konuþlandýrýlmýþtýr. 1943 yýlýndan itibaren birlikler arasý irtibat uçaðý olarak kullanýlmýþ, 1945 yýlýnda da görev dýþý býrakýlmýþtýr.
SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM
![]()
Morane Saulnier MS.406C1’ler Ýngiltere ve Fransa ile imzalanan andlaþma gereði Fransa tarafýndan verilmesi vaad edilen 40 uçaktýr. 30 Uçaklýk ilk parti 14.Kasým 1939’da gemi ile Ýstanbul’a gelmiþ ve Yeþilköy’de Fransýz teknisyenlerin de yardýmýyla monte edilerek görev almak üzere Kütahya’daki 4.Alay’ýn 11. Taburu’nun 43. ve 48. Bölükler’ine sevk edilmiþtir
SEN BENDE BEN ÖLÜRSEM ÖLÜRSÜN
SEN ÖLÜRSEN BEN ZATEN ÖLÜRÜM